خالي من الجلوتين السلياك وحساسية القمح فى مصر Celiac gluten free Egypt
أهلا وسهلا! سعداء جدا بزيارتك!

شاطر
verona

مسقعة دايت و فراخ محشية بالملوخية من مطبخي :)

في الثلاثاء 20 ديسمبر 2011, 09:20

[SIZE="5"]

من زمان و انا بفكر اني اعمل مسقعة دايت و قلت في بالي اجربها ..و أشوف طعمها عامل ازاي .. و اجرب في طاجن صغير عشان لو طلعت وحشة مخسرشي كتير ...

عملتها و طلعت جميييلة ما شاء الله .; مفيش فرق كبير بينها و بين المسقعة العادية ..بينما البتنجان مشوي في الفرن مش مقلي .; و صورتها هي و الفراخ المحشة و الملوخية التمام و دول عملتهم في مرة تانية و صورتهم خطوة بخطوة .. يا رب تعجبكم يا رب

الأول المسقعة الدايت ....خدت البتنجان بعد مما قطعته و قشرته فردته على صينية مدهونة زيت و دهنت وشة زيت حاجة بسيطة أوي و رشيت عليه ملح.

بعد كده حطيته في الفرن و كنت مسخنه الفرن قبل كده عشان مياخدشي فيه وقت طويل ..و فضلت جنبه ..شوية و طلعته و قلبته الناحية التانية .. و و خمس دقايق و طلعته ..

دول كانوا آخر شوية معلشي عشان كان عقلي مع الصينية أول ما تطلع اشيل اللي فيها و احط تاني مصورتش ألا آخر فوج Smile

على حسب مساحة الصينية و الطاجن بتاعي .. أنا كررت الموضوع ده مرتين تلاته تقريبا لاني عاملة طاجن .
بعد كده بأه .. رتبته في الطاجن .. لحمة مفرومة و بعدين بتنجان و بعدين لحمة مفرومة و هكذا لحد مما الكمية تخلص عااااادي جدا زي اي مسقعة مصرية اصيلة و من فوق الصلصة و التوابل ..

و باااس كده و على الفرن عدل ..

و فعلا كانت حلوووة اوي الحمد لله كان نفسي اصورها و هي طالعة من الفرن إنما معرفتش و بجد ما شاء الله اتنسفت بمعنى الكلمة Smile

بس خفيفااااا ... و صحية كمان بعيدا عن الدايت يعني ..

الفراخ بأه كانت عندي في التلاجة قبلها بيوم .. و بديت احضر الحشو الأول و حشيتها رز .

دبلت بصل كتيير في شوية زيت حاجة بسيطة اوي .. و بعدين توم مفروم و كوووول التوابل اللي عندي .. ملح و فلفل و بهارات و كاري و قرفة و كله ..

قلبت تقليبتين بس و نزلت عليه بشوية رز كمية بسيييطة و قلبت تقلبتين كده .. يعني خمس دقايق بالكتير

الفرخة طبعا بعد ما غسلتها كويس ..

زمان كنت بحشي ما بين الجلد و الفرخة .. عشان الفراخ كانت بتكون طازة و جاية من الفرارجي و مكنشي الجلد بيتقطع و لا حاجة وقت السوا .. في الفراخ اللي من السوبر ماركت بعد كذا تجربة فاشلة قررت إني أحشي من جوة الفرخة بس ..و اقفلها بالخلة بتاعت السنان و مكنشي عندي فقفلتها بخيط ..

و بعدين بسلقها كويس اوي ..و اطلعها و احضر لها صوص كده احطه عليها قبل ما ادخلها الفرن تاخد وش
زيت زيتون مع ليمون و صلصة خاليه من الجلوتين أو عصير طماطم و نعناع ناشف و زعتر و توابل و ملح و فلفل ..

و اغطي الفرخة كلها و في الفرن تاخد وش حلو .

و ادي الفرخة بعد ما طلعت و اتقطعت من النص عشان الحشو يبان ...الرز بيبقى مفلفل و جميل ..

بالنسبة للملوخية فهي سهلة متهيألي ..الطشششة ... التوم و الكسبرة بس انا قللت الزبده اوي أوي ..و برضو طلعت حلووة الحمد لله ..يعني لو اقلكم الطشة دي معمولة بمعلقة متوسطة زبده و خلاص ..

و على الملوخية عدل اللي اتعملت على شوربة سلق الفراخ

و بااااس كده يا رب تكون الأكلتين دول عجبوكم ..

[/SIZE]

وردشان
Admin
Admin
http://gluten-free.forumegypt.net

رد: مسقعة دايت و فراخ محشية بالملوخية من مطبخي :)

في الثلاثاء 20 ديسمبر 2011, 21:38
yeganino ya viro mashallah

teslam idiki ya amar

وردشان
Admin
Admin

في الأربعاء 21 ديسمبر 2011, 14:08
واااااااااو
جربت الفراخ
ما شاااااء الله
جمييييييلة
أكل تقليدى بطعم غيييييييير تقليدى
تسلم إيدك يا فيرو
verona

في الإثنين 26 ديسمبر 2011, 16:25

تسلمي حبيبتي ..ربنا يكرمك يا قمر Smile

بإلف هنا يا رب يا ورد .. Very Happy

وردشان
Admin
Admin

في الثلاثاء 15 مايو 2012, 14:51
وحشتنا أكلاتك يا فيرو